Cobra 1
  1. IBN
  2. Bedrijfsleven
  3. Klantverhalen
  4. Cobra

Cobra

"Bij Cobra zijn ze gericht op mij als persoon: het is echt een sociaal bedrijf".

Een sociaal bedrijf

Sjaak Lamée is niet op z’n achterhoofd gevallen: hij heeft gestudeerd aan de HAN in Arnhem, de opleiding civiele techniek, richting wegbouwkunde. Toch lukte het hem niet om zijn baan te behouden. De gemeente Boxmeer adviseerde Sjaak om eens met IBN te gaan praten. En zo is het gekomen dat hij nu al anderhalf jaar aan de slag is bij Cobra adviseurs in Cuijk.

“Al tijdens mijn studie liep ik tegen problemen aan”, vertelt Sjaak. “Ik bleek licht autistisch te zijn, PDD-NOS. Het is hierdoor lastig voor mij om in een project verantwoordelijkheden te nemen en opdrachten af te bakenen. Het werk in hapklare brokken verdelen, daar heb ik moeite mee. Bij de werkgever waar ik na mijn studie terechtkwam, konden ze mij niet de begeleiding bieden die ik nodig had, dus dat werd heel lastig. Daardoor belandde ik in een uitkeringssituatie.”

Sociale ondernemer

Directeur van Cobra adviseurs in Cuijk, Joost Verhagen, heeft als ondernemer oog voor mensen zoals Sjaak. “Bij ons werken ruim 30 medewerkers, veelal hoog opgeleid. Ik vind het belangrijk dat mensen die misschien even goed zijn, maar door omstandigheden niet aan een baan kunnen komen, toch een kans krijgen. Drie jaar geleden was ik op zoek naar een medewerker voor bodemvochtmetingen en heb ik voor het eerst contact gezocht met IBN.”

Bomendatabases

Cobra biedt vijf disciplines rondom bomen en groen. De afdeling Geo-informatie biedt sinds twee jaar een nieuwe dienst, bomen karteren. Projectmanager Evert Nap: “Op onze afdeling brengen we de stedelijke natuur, waaronder bomen, in kaart. Dit karteren wordt vaak uitbesteed aan lagelonenlanden. Wij vinden die kwaliteit echter te wensen overlaten - de bomendatabases klopten vaak niet - en zijn er daarom twee jaar geleden zelf mee gestart. Ook hiervoor hebben we aangeklopt bij IBN. We zijn gestart met één medewerker, maar het was te veel werk voor hem alleen. Daarom is Sjaak er al snel bijgekomen.”

Proefdraaien op de karteerbox

Sjaak: “Mijn consulente bij IBN bracht me in contact met verschillende bedrijven, maar de vacature bij Cobra sprak me het meest aan. Ik heb twee ochtenden proefgedraaid, om te kijken of de karteerbox mij ook echt ligt.” “Je kunt vrij snel zien of iemand het goed oppakt”, vult Evert aan. “Maar daarmee ben je er nog niet, want het duurt minstens een maand voordat je een beetje bent ingewerkt op dit apparaat.”

Extra begeleiding en ruimte om vragen te stellen

Sjaak had extra tijd nodig, omdat hij eerst nog moest integreren in het bedrijf. “Een rustige omgeving is belangrijk voor mij om niet afgeleid te worden. Daarbij was ik in het begin nog onzeker. Maar ik merkte al snel dat ik hier de nodige begeleiding krijg - mijn consulente heeft uitleg gegeven - en de ruimte om heel veel vragen te stellen.”

Persoonlijke ontwikkeling

Evert benadrukt dat Sjaak in anderhalf jaar tijd heel erg gegroeid is en er extra werkzaamheden heeft bijgenomen. Sjaak: “Ik werk inmiddels ook met puntenwolken, verkregen met laserscanners, waarmee ik in een specifiek programma het betreffende gebied in kaart breng. En ik ben aan de slag gegaan met bestektekenen. Tijdens de opleiding werd de basis van deze programma’s behandeld. Bij Cobra krijg ik nu de mogelijkheid me hier verder in te verdiepen.”Evert: “We hebben hier een hele open cultuur, je kunt gemakkelijk even bij iemand binnenlopen om te overleggen.” Sjaak heeft dat ook zo ervaren: “Het gaat op een hele fijne manier. Cobra is gericht op de personen en op de ontwikkeling van de medewerkers. Het is echt een sociaal bedrijf, waar ik graag nog heel lang blijf werken.”