Ton Hovens Wegwijzer 8 Uitsnede
  1. IBN
  2. Bedrijfsleven
  3. Klantverhalen
  4. De Wegwijzer

De Wegwijzer

"Die coöperatie met IBN is echt een cadeautje".

We werden minder kwetsbaar

De start van de samenwerking met IBN dateert van zo’n twintig jaar geleden. Ton Hovens, directeur van Jenaplanschool De Wegwijzer in Grave, weet het nog heel goed. “Met de komst van IBN in de organisatie was er direct ontzorging op het gebied van schoonmaak. En ook heel fijn, we werden minder kwetsbaar, IBN zorgt altijd voor een optimale bezetting. Dat voelde, en voelt nog steeds, heel goed.”

Schoonmaak inkopen: een zorg minder

“Voordat IBN bij ons de schoonmaak overnam, hadden we hiervoor mensen in dienst. Als directeur was het mijn taak deze overigens hele betrokken medewerkers aan te sturen. De kwaliteit was goed maar we waren wel kwetsbaar. Als iemand bijvoorbeeld ziek was, had ik meteen een probleem. Met de komst van IBN had ik direct een zorg minder.”

IBN biedt begeleiding

Medewerkers van IBN hebben soms extra begeleiding nodig. “IBN verzorgt de aansturing zelf en houdt daarbij rekening met wie past bij welke school, bij welke directeur. Dit betekent dat ik alleen maar succeservaringen heb, zo simpel kan het soms zijn. Die begeleiding is een specifieke tak van sport, het is anders dan hoe ik de mensen hier op school aanstuur. Ik vind het een groot voordeel dat IBN zelf de medewerkers op een professionele wijze begeleidt en hierdoor ook de kwaliteit bewaakt.”

Iedereen mag zichzelf zijn

“Daarnaast is het heel fijn dat IBN een organisatie is waar iedereen echt zichzelf mag zijn. Dat dragen wij bij ons op school ook uit, het is een van onze kernwaardes. Ieder mens is uniek, we leven met elkaar en met elkaars verschillen. Iedereen heeft zijn of haar eigen mogelijkheden en draagt op eigen wijze bij aan het groepsproces. Bij IBN kijken ze vooral naar wat medewerkers wel kunnen, ze werken op hun eigen manier en eigen tempo. Hierdoor krijgen ze echt een plek in de samenleving en dat maakt dat ze elke dag vol trots hun werk doen bij ons.”

Kwaliteit leveren belangrijk

"Dit klinkt allemaal lief en aardig, maar IBN is niet soft. IBN stelt glasharde eisen aan de kwaliteit, die is door de tijd heen steeds verbeterd. Ze hebben een organisatie opgetuigd die zich kan meten met andere bedrijven in de schoonmaakbranche. IBN gaat met de tijd mee, medewerkers communiceren via appjes en ze worden uitgedaagd aan scholing te doen. Ze hebben een bepaalde visie op schoonmaak, met moderne en milieubewuste middelen. IBN is ook heel betrouwbaar, afspraak is afspraak en ze hebben een positieve benadering. Natuurlijk zijn er weleens discussies, soms ook over de financiën, maar dat is goed. IBN moet als bedrijf ook bestaansrecht behouden. Ze willen het goed doen of anders niet, dat is tekenend voor de kwaliteit die ze nastreven.”

'Schoonmaken is een vak'

Flexibel en autonoom

IBN verwacht een bepaalde mate van flexibiliteit van hun medewerkers. “Als de kinderen eerder dan verwacht terugkomen in de klas, moeten ze bijvoorbeeld het stofzuigen uitstellen. Doordat ze zelf leren schakelen, worden ze autonoom. Zelfstandig kunnen werken en geen uitzondering zijn geeft hen voldoening en werkplezier. Dat merk je ook aan hun houding, je ziet ze groeien.”

Samen vieren

Bij De Wegwijzer zijn vieringen belangrijk. “Het is leuk om te zien dat de medewerkers van IBN nooit een bijeenkomst of borrel overslaan, want ze voelen 'ik hoor erbij'. Ook vanuit IBN worden belangrijke momenten gevierd. Ik word altijd uitgenodigd, eet een hapje mee en doe een woordje. Dan zijn ze apentrots, maar hun familie ook.”

Stukje maatschappij

Ton stelt dat door de samenwerking met IBN, de kinderen een stukje maatschappij in het klein wordt geboden. “In een onbewuste schil ervaren ze dat verschillen mogen. Als je het zelf uitdraagt, voelen kinderen het als een vanzelfsprekendheid. Ik heb nog nooit een respectloos geluid gehoord richting de schoonmaakmedewerkers. Dat vind ik mooi, want we willen onze kinderen meegeven dat iedereen zijn of haar plek mag hebben. En omdat iedereen verschillend mag zijn, zien ze de verschillen eigenlijk niet meer. Die coöperatie met IBN is echt een cadeautje.”

Niet bezuinigen op participatiesamenleving

“Ik vind het mooi om dit verhaal te vertellen want het raakt een van mijn eigen kernwaardes. Een zakelijk bedrijf dat goed voor de mensen zorgt: hier moeten we heel zuinig op zijn. IBN brengt de participatiesamenleving op een hoger plan en bereikt hiermee echt het doel, dat iedereen mee mag doen. Op de participatiesamenleving mag wat mij betreft dan ook absoluut niet bezuinigd worden.”

Ton Hovens Wegwijzer 5

Op foto:

Ton Hovens, directeur Jenaplanschool De Wegwijzer en Evelien Bervoets eerste medewerker Bedrijfsdiensten IBN.