Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief

  1. IBN
  2. Bedrijfsleven
  3. Zaken doen met IBN
  4. Schoonmaak
  5. klanttestimonial gemeente Meierijstad
  1. IBN
  2. Bedrijfsleven
  3. Zaken doen met IBN
  4. Schoonmaak
  5. klanttestimonial gemeente Meierijstad

‘IBN denkt mee op een creatieve manier’

IBN Raadhuis Schijndel 04 600x320.jpg

Gemeente Meierijstad heeft een missie: zoveel mogelijk social return toepassen. Naast de link die er ligt vanwege het aandeelhouderschap, is dit een van de belangrijkste redenen waarom wordt samengewerkt met IBN. Adviseur Facility Management Gert-Jan van Lier wil hier wel een nuance aanbrengen: “Als de prijs-kwaliteitverhouding niet goed zou zijn, had het zomaar gekund dat we met een andere partij in zee waren gegaan. We werken met gemeenschapsgeld, geld van de burger: dat kun je niet blindelings uitgeven.”

PSO-Trede 3
Gemeente Meierijstad – een fusiegemeente van de dorpen en kernen Veghel, Schijndel, Sint-Oedenrode, Olland, Boskant, Nijnsel, Erp, Boerdonk, Keldonk, Zijtaart, Mariaheide, Wijbosch en Eerde – is gecertificeerd met Trede 3 op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Dit betekent dat Meierijstad tot de koplopers behoort en aan meer personen uit de PSO-doelgroep werkgelegenheid biedt dan vergelijkbare organisaties. “Onze IBN-collega’s, want zo zien wij ze, werken bij ons voornamelijk in de schoonmaak en catering. Maar ook op andere plekken kunnen wij hen werk bieden. Denk aan huismeesterdiensten, scanwerk voor het archief en eenmalige schoonmaakklussen, bij de oplevering van een pand bijvoorbeeld.”

Prima prijs-kwaliteitverhouding
Gert-Jan werkt vanaf 2009 bij Gemeente Meierijstad en was daarvoor in dienst bij een commercieel bedrijf. “Natuurlijk is het sociale aspect heel belangrijk, maar de prijs-kwaliteitverhouding moet ook goed zijn. Ter vergelijking heb ik voor bepaalde objecten offertes aangevraagd bij commerciële partijen, maar IBN hanteert prima prijzen. Doordat de medewerkers intensief begeleid worden, zijn de diensten van zeer goede kwaliteit. Op deze manier is het gemeenschapsgeld dubbel zo goed besteed.”

“Doordat de medewerkers van IBN intensief begeleid worden, zijn de diensten van zeer goede kwaliteit.”

Plezierige en pragmatische samenwerking
Het contact loopt heel gemoedelijk: “Korte lijnen met de objectleiders en eerste medewerkers, elkaar even aanspreken op de gang, een kort telefoontje voor efficiënt overleg: we gaan met elkaar om als collega’s. Onze samenwerking is heel pragmatisch en plezierig. Alleen op momenten dat bepaalde zaken volgens de inkoopprocedures moeten verlopen, via de officiële kanalen, besef ik dat we het werk uitbesteden aan IBN.” Het gaat bij de gemeente Meierijstad niet alleen om de dagelijkse werkzaamheden, ook bij grotere projecten biedt IBN toegevoegde waarde, zoals bij het RAADhuis in Schijndel. “Dit pand heeft een nieuwe, multifunctionele bestemming met verschillende partners. Naast het klantcontactcentrum zijn ook de bibliotheek en de gemeentelijke kunstcollectie hier te vinden. Met het schoonmaakbudget moeten we slim omgaan. IBN komt dan met creatieve ideeën.”

Met elkaar meedenken
In deze tijd is het soms best moeilijk voldoende medewerkers aan te trekken. “IBN is hier heel open over, zodat we samen kunnen zoeken naar een oplossing. Heb je minder medewerkers ter beschikking, dan heeft dat gevolgen voor de bezetting en planning. Wij denken hier graag in mee, zodat IBN kwaliteit kan blijven leveren. We zijn echt partners.” Met elkaar meedenken gebeurt ook vakinhoudelijk. “Het hybride werken heeft invloed op de catering, er wordt wat extra’s verwacht. IBN is er goed in om binnen het budget met creatieve oplossingen te komen. Ook voor een afscheidsborrel of jubileum bieden ze meer dan een bitterbal en schaaltje pinda’s. Luxe opgemaakte planken, een bloemetje erbij om het op te vrolijken, ze blijven verrassen. Hierin is IBN heel proactief. En voor de medewerkers is het ook leuk, je kunt zien dat ze trots zijn.”

U vraagt, wij draaien
Als het nodig is springt een medewerker van de catering bij in de schoonmaak: de flexibiliteit is groot voor zover de capaciteiten dat toelaten. Sowieso is IBN heel flexibel: “Denk aan het motto ‘U vraagt, wij draaien’, zo ervaar ik dat regelmatig. En kan IBN binnen de eigen organisatie niet aan de vraag voldoen, dan dragen ze zelf een partij aan vanuit hun uitgebreide netwerk. Ik heb er eigenlijk geen omkijken naar.”