Ibn Van Driel F40868d9a8d5307e125ddf4b79d4860a43d6504f (2)
  1. IBN
  2. Bedrijfsleven
  3. Klantverhalen
  4. Vervoersservice van Driel

Vervoersservice van Driel

"Iedereen is gelijk. Veel collega’s weten niet eens wie er in welke constructie in dienst is".

Kind aan huis

“IBN is hier kind aan huis”, lacht Ingrid van Driel. De P&O Manager van Vervoersservice Van Driel somt moeiteloos een voor een de samenwerkingsvormen op, die het Osse bedrijf met de sociale partner heeft. Binnenkort komt er zelfs weer een nieuwe loot aan de tak.

“We hebben een plan voor een nieuwe voortuin bij ons pand aan de Galliërsweg”, verklaart Ingrid. “IBN gaat de heesters, klimplanten en ander groen aanleggen. Ook de nieuwe bestrating en de onkruidbestrijding brengen we onder bij IBN.”

Chauffeurs van IBN

Vervoersbedrijf Van Driel (een rasecht Oss’ familiebedrijf) heeft, net als alle ondernemers die overheidsaanbestedingen uitvoeren, een Social Return verplichting. Kortgezegd komt het erop neer dat het bedrijf 10 procent van iedere aanneemsom moet investeren in mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Bij Van Driel betekent dat dat ongeveer een kwart van de circa 800 medewerkers een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. “Daarvan zijn er ongeveer tien via IBN bij ons actief: allemaal chauffeurs in het contractvervoer”, vertelt Ingrid.

Iedereen is gelijk

Bij Van Driel is iedereen gelijk. Dat houdt in dat ook de IBN-chauffeurs behandeld worden als iedere andere collega. Ingrid: “Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn niets minder dan een ander. Sterker nog, veel collega’s weten niet eens wie er in welke constructie in dienst is. We hebben het over enthousiaste, gedreven mensen die blij zijn dat ze erbij horen. Dat schept ook verplichtingen: als chauffeur moeten ze net als iedereen een opleiding doorlopen en het CBR-examen afleggen. Het enige dat we bij de IBN-medewerkers vaak doen, is ze net wat meer één-op-één begeleiden of een extra rijles aanbieden. Dat is ook in ons eigen belang, want een nieuw examen aanvragen is veel kostbaarder.”

Verder groeien

De samenwerking tussen Van Driel en IBN gaat ver terug. “We vervoerden al IBN-medewerkers toen IBN nog Sawor heette”, aldus Ingrid. “Al vrij snel daarna namen we de eerste mensen van IBN in dienst. Ik vind het een heel mooi gegeven dat er voor die doelgroep kansen gecreëerd worden. Arbeidsongeschikt raken kan iedereen overkomen. Een hernia, hersenbloeding, noem maar op: je hebt het niet in de hand. Maar áls het je treft, wil je wel uitzicht op een leuke baan in een omgeving waar je op jouw manier verder kunt groeien. Iemand kan voor 50 procent afgekeurd zijn, maar als diegene toevallig van autorijden houdt en goed met onze doelgroepen overweg kan, is hij wat ons betreft gewoon goedgekeurd.”

Intensieve relatie

In de loop der jaren is de samenwerking tussen Van Driel en IBN flink geïntensiveerd. Ingrid: “IBN verzorgt de schoonmaak van ons interieur, we maken gebruik van de lunchkoerier, besteden ons groenonderhoud uit en vervoeren nog steeds IBN-mensen naar hun werkplek. Zelfs de re-integratie van personeel verzorgt IBN voor ons. Je kunt wel zeggen dat IBN hier kind aan huis is. Ons zit Social Return en maatschappelijk verantwoord ondernemen in de genen. Toevallig hebben we enkele maanden geleden de hoogste trede van de PSO-ladder behaald, daar zijn we heel trots op. En in dezelfde week kregen we de MVO-wijzer overhandigd. Bij het behalen van de PSO-ladder heeft de PSO-adviseur van IBN ons perfect geadviseerd. Ook op die manier trekken we dus samen op. En daar hebben zij, wij én alle medewerkers voordeel bij.”