
Eric, Fanny en Deveney
"Elkaars verwachtingen in beeld te hebben is cruciaal."
“We vinden het als organisatie belangrijk om onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. We willen graag kansen bieden aan mensen die minder vanzelfsprekend aan een baan komen. Bovendien hebben we veel openstaande vacatures bij PostNL, maar door krapte op de arbeidsmarkt komen deze mensen ook niet als vanzelf bij ons binnen. We kennen IBN al wat langer; we weten wat we aan elkaar hebben. Zij weten wat wij kunnen bieden en wie bij ons zou kunnen passen.” Aan het woord is Eric van Tilborgh, jobcoach bij PostNL. Hij is ervaringsdeskundige met inclusief ondernemen en vertelt er graag over.
“Soms wordt gedacht dat je veel aan jobcarving moet doen voordat je mensen die extra ondersteuning nodig hebben op de arbeidsmarkt een kans kan bieden. In de praktijk valt dat reuze mee. Het is belangrijk om vooraf goed duidelijk te hebben wat iemand kan. Daarnaast kijken we naar onze behoeften en vervolgens naar welke werkzaamheden het beste zouden kunnen passen.”
“Het is cruciaal om elkaars verwachtingen in beeld te hebben. Wil iemand bijvoorbeeld 40 uur werken dan houdt het al snel op, want dit aantal uren kunnen wij niet bieden. Soms stelt de consulent van IBN iemand bij ons voor en gaan we met elkaar in gesprek over wat iemand kan en de mogelijkheden bij PostNL. We hebben vele soorten functies bij PostNL. We kijken dan in hoeverre we kunnen meegaan in wat bij iemand past.”
“Als jobcoach bij PostNL weet ik hoe belangrijk goede begeleiding en ondersteuning zijn. We investeren daarom in een goed inwerktraject zoals bijvoorbeeld bij Deveney. Zij kwam via IBN bij PostNL en startte in de functie van chauffeur. Ik probeer dan te kijken welke ervaren chauffeur haar kan begeleiden. We gooien hier niemand voor de leeuwen.” IBN biedt daarnaast PostNL ondersteuning. Fanny, consulent bij IBN: “Mijn lijnen met PostNL zijn kort. Ik heb met Eric en ook met Deveney zeker bij aanvang intensief contact gehad.”
“Bij elke nieuwe collega die bij ons binnenkomt, denk ik: elke persoonlijkheid is verschillend, iedereen is uniek. Een passend jobcoachingstraject is daarom van belang,” licht Eric toe. “Ik vertel onze leidinggevenden hoe en waarin ze nieuwe medewerkers kunnen ondersteunen. We proberen de ‘hobbels’ zo klein mogelijk te maken, zoveel mogelijk draagvlak te creëren waardoor we iemand goed kunnen ondersteunen en begeleiden. Het is mooi om te zien hoe Deveney zich inmiddels zo thuisvoelt in onze organisatie.”
Eric, Fanny en Deveney
Deveney werkt als chauffeur bij PostNL