depostBode

Hans van der Lee.jpg

“Wij doen niet alleen aan MVO, wij zijn MVO”

Uit een gezamenlijk initiatief van IBN en een oud-medewerker van IBN, Hans van der Lee, is in maart 2006 depostBode B.V. opgericht. Dit nadat binnen IBN was besloten de postbezorging, die al 15 jaar voor de gemeente Oss werd verzorgd, te privatiseren. Ondertussen hebben Hans en zijn vrouw Caroline hun bedrijf uitgebreid met allemaal medewerkers van IBN. Ze hebben een trouwe klantenkring opgebouwd in de regio Uden - Veghel - Oss - Cuijk, waarvoor ze de in- en uitgaande post verzorgen, inclusief pakketten, aangetekende stukken en palletvervoer.

Passie als drijfveer
“Wij doen niet alleen aan MVO, wij zijn MVO”, zegt Hans met volle overtuiging. “Van de 140 medewerkers, zijn 120 mensen gedetacheerd via IBN. Het stond vanaf het begin al vast dat wij voornamelijk met medewerkers van IBN zouden gaan werken. Niet alleen om de financiële voordelen, want als dat je drijfveer is, gaat het geheid mislukken. Nee, je moet er wel een bepaalde passie voor hebben. Wij vinden het gewoon leuk om te werken met mensen met een beperking. Iemand die onzeker binnenkomt bijvoorbeeld, en dan uiteindelijk zelfstandig post kan bezorgen: daar krijgen wij enorm veel energie van!”

Zonnepanelen en elektrische auto’s
Bij depostBode doen ze ook op andere manieren aan MVO: ze hebben zonnepanelen aangebracht op hun pand en binnenkort krijgen ze de beschikking over twee elektrische auto’s. “Ons streven is om op de lange termijn ons gehele wagenpark te vervangen door elektrische auto’s. En als we die dan kunnen laten rijden op onze eigen zonne-energie, zou dat helemaal fantastisch zijn.”

Een sociaal gezicht
In het begin kreeg Hans nog weleens de vraag of het niet lastig is om in de dienstverlening te werken met mensen met een beperking. “Natuurlijk vertoont een enkeling soms afwijkend gedrag, maar onze opdrachtgevers waarderen het juist dat we zo met onze mensen omgaan. Wij zijn een bedrijf met lokale klanten; ze kennen ons ‘uit de buurt’, als een organisatie met een sociaal gezicht. Het eerste jaar kozen vooral overheden voor ons, maar al snel volgde ook het bedrijfsleven. Daar vindt echter pas sinds een jaar of twee een bepaalde bewustwording plaats, waardoor het ondertussen om meer gaat dan alleen de financiële voordelen; social return staat steeds vaker op de agenda.”

MVO is een must
In deze tijden van crisis lijkt het erop dat menselijkheid weer belangrijker wordt en men ook binnen de zakelijke markt beter nadenkt over wat je als bedrijf te bieden hebt en op welke manier je dat precies wil vormgeven. “In de media hoor je steeds meer geluiden dat bedrijven die niet aan MVO doen, er over tien jaar niet meer bij horen. Op de kosten letten blijft voor elke organisatie een punt van aandacht, maar duurzaamheid wordt een belangrijk verkoopargument. Wij hebben het altijd vanuit ons hart gedaan, maar ik vind het prima dat het nu vanuit de publieke opinie wordt gestuurd. Het gaat om het uiteindelijke effect. Daarom is het goed dat IBN social return voor het voetlicht brengt: aan hen de taak om het bedrijfsleven beter te informeren over de mogelijkheden, want IBN heeft meer te bieden dan menigeen denkt!”