Groene Campus

Pascal van Lierop over schoonmaak

Het werk is pas klaar als het klaar is

‘Ik moest wel wennen aan het idee dat er overdag schoongemaakt zou worden’, vertelt Van Lierop. ‘Zou dat niet storend zijn?’ Een jaar later is het geen twijfel, maar enthousiasme dat de boventoon voert. ‘Het bevalt me goed. Er is een boel verbeterd sinds de komst van IBN. De school is schoon, onze schoonmakers zijn gepassioneerd met hun taken bezig, verzoeken worden direct uitgevoerd en door het werken overdag is de schoonmaak zichtbaar voor iedereen.’ De facilitair coördinator over het samenwerken met IBN, de voordelen van het uitbesteden en het belang van duurzaamheid.

‘Wat me opvalt is de begeleiding bij IBN. Die is goed en duidelijk. De teamleiding zit er dicht bovenop. Sowieso is het fijn dat er een leidinggevende is die de schoonmaakmedewerkers aanstuurt. Voor beide partijen overigens. Zij weten precies waar ze aan toe zijn en ik heb een vast aanspreekpunt. Toevallig hebben we net een nieuwe, maar onze vorige teamleider Henk bleef altijd rustig en was heel precies. Beloofde hij wat, dan kwam hij het steevast na. Natuurlijk gaan er wel eens dingen mis, daar ontkom je niet aan. Belangrijk is wat er met die signalen gebeurt. IBN pikt het op, pakt het aan en koppelt het vervolgens terug. Dat geeft rust.’

Volop mogelijkheden
Sinds kort versterken drie reguliere medewerkers het team op de Groene Campus, dus zonder een afstand tot de arbeidsmarkt en SW-indicatie. ‘Pascal legt uit waarom dat prettig is. ‘Het gaat in dit geval om flexibiliteit in de avonduren. Eén avond per week zijn we namelijk tot acht uur geopend. SW’ers mogen maximaal tot een bepaalde tijd werken, daardoor kunnen zij niet afsluiten. Dat de drie nieuwe medewerkers dan afsluiten is fijn. Zij waren hier al in de tijd dat we nog met een ander schoonmaakbedrijf werkten, nu zijn ze in dienst van IBN. Dat soort dingen zijn allemaal mogelijk bij IBN.’

Meer kwaliteit en lagere kosten
De Helmonder merkt er niet zo veel van dat er mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken. ‘Sterker, de kwaliteit is beter bij IBN. Dat komt door het routinematig werken van de medewerkers, het in-hokjes-denken. In de praktijk betekent ‘t dat het werk pas klaar is als het klaar is. Of het tijd is of niet, de klus wordt afgemaakt. Dat doen ze met zo’n grote overgave. Daar zit het ‘m in, in de kleine dingen. Het gezellige praatje en de passie waarmee ze het doen.’ Die motivatie is een belangrijke voorwaarde van Pascal in de samenwerking met facilitaire dienstverleners. ‘Sowieso adviseer ik om de schoonmaak uit te besteden aan professionals. Het scheelt je gewoonweg in de kosten: geen personeel in dienst en geen materiaalkosten. Het ontzorgt en de aanpak is professioneler. Eerlijk is eerlijk. Medewerkers in dienst werken toch anders dan die van een schoonmaakbedrijf. Het zijn vaak bekenden die niet geschoold zijn in schoonmaak.’

‘Ik stoor me niet aan dagschoonmaak’
Terwijl de facilitair coördinator eerst nog zijn twijfels had over dagschoonmaak, kan-ie nu zeggen dat hij zich daar totaal niet aan stoort. ‘Voor mij is het zelfs wel handig. Verzoeken worden direct doorgevoerd. Eerst moest ik daar een dag op wachten. De gebruikers van het gebouw hebben er trouwens ook geen last van. Dat komt denk ik ook door de ervaring van IBN in het onderwijs. Ze zijn gewend om rekening te houden met