‘Als het goed loopt voor de gasten, voel ik me happy!’

IBN Uden
Delano bij IBN

Bel je regelmatig met IBN, of breng je weleens een bezoek aan het centraal kantoor in Uden, dan kan het niet anders of je hebt Delano gesproken. Altijd enthousiast, altijd in voor een praatje: niemand ontsnapt aan zijn aandacht. Hij werkt inmiddels dertien jaar bij de receptie en is trots op zijn werk. Wij zijn benieuwd hoe hij terechtgekomen is in dit vak.

“Via het uitzendbureau ben ik bij IBN gaan werken, op de afdeling administratie. Door een interne reorganisatie kon ik deze baan krijgen als receptionist. IBN is een fijne werkgever, waar je jezelf kunt ontwikkelen. Het is een groot bedrijf met bijna 4.000 medewerkers, waardoor je makkelijk kunt doorstromen naar andere werkplekken of functies. Bij IBN denken ze mee met je ontwikkeling en word je in de gelegenheid gesteld opleidingen te volgen. Maar je leert voornamelijk in de praktijk.”

Is het destijds een goede stap geweest? “Een hele goede stap! Als ik kijk naar mijn eigen persoonlijkheid, dat wat ik als mens te bieden heb, dan komt dat beter tot uiting in deze functie dan op de afdeling administratie. Ik vind het fijn om met mensen te communiceren en iets te kunnen betekenen voor een ander. Die directe dienstverlening spreekt mij heel erg aan.”

Sommige mensen noemen hem Errol. Hoe zit dat eigenlijk? “Ik heet Errol Delano Jokhoe. Als ik de telefoon zou aannemen met Errol, dan verstaan mensen dat minder makkelijk dan Delano. Het heeft puur te maken met een stuk verstaanbaarheid.”

Delano heeft naast zijn werk een grote hobby: het toneel. “Ik zie wel een link tussen het toneel en de skills die ik nodig heb voor mijn representatieve functie. Mijn improvisatietalent kan ik goed gebruiken bijvoorbeeld, en ook duidelijk kunnen articuleren. Op het toneel ben je je bewust van het publiek; op het werk van de gasten, soms een hele groep die je te woord staat.” Volgens Delano houdt het vak meer in dan sommigen denken. “Om bellers en bezoekers optimaal van dienst te kunnen zijn, is het nodig dat je veel weet van het bedrijf. Via intranet worden we op de hoogte gehouden. Informatie die we van collega’s en klanten opvangen – over Social Return, 2e spoor of de Winfabriek bijvoorbeeld - leggen we vast in een systeem zodat alle medewerkers van de receptie er gebruik van kunnen maken. Om iemand goed te kunnen doorverwijzen, moet je betrokken zijn bij alle IBN-bedrijven. Het houdt veel in, de hele dag linkjes leggen, daarom vind ik het ook zo leuk.”

Dat enthousiasme draagt Delano graag over op nieuwe collega’s: “Ik werk ze in en attendeer ze op de aandacht die je hoort te besteden aan de bezoekers, ook als je die moet verdelen. Op sommige momenten is het snel schakelen, actie ondernemen: dat moet wel bij je passen. Als er eens iets fout gaat dan gaat het erom hoe je het oplost. Het probleem kun je hoe dan ook nooit bij de klant (terug)leggen. Alles is gericht op de gasten. Hebben zij het naar hun zin, dan voel ik me ook happy.”