Wilt u alle nieuws van IBN regelmatig in uw mailbox? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief

  1. IBN
  2. Bedrijfsleven
  3. Zaken doen met IBN
  4. Assemblage
  5. klant Marel
  1. IBN
  2. Bedrijfsleven
  3. Zaken doen met IBN
  4. Assemblage
  5. klant Marel

"Wij hebben een belofte gedaan aan onze klanten. IBN helpt om die belofte waar te maken."

Ronny Ebben Marel 1.jpg

Marel is een toonaangevende leverancier van geavanceerde apparatuur en systemen voor de vis-, vlees- en pluimveeverwerking. Het van oorsprong IJslandse bedrijf is uitgegroeid tot een succesvolle, mondiale speler. Hun visie is die van een wereld waarin kwaliteitsvoedsel duurzaam en betaalbaar wordt geproduceerd. De vestiging in Boxmeer werkt onder andere samen met IBN in Cuijk om deze visie te verwezenlijken.

Samenwerken in de regio
Ronny Ebben, strategisch inkoper bij Marel in Boxmeer: “Wij leveren complete productielijnen, of indien gewenst delen ervan. Per activiteit wordt bekeken of we de werkzaamheden in huis uitvoeren, of dat we ze beter kunnen uitbesteden. Een groot deel van onze leveranciers zijn gevestigd in de regio. Dat is een bewuste keuze, sociaal economisch betrokken ondernemen is voor ons belangrijk. In IBN hebben we een partij gevonden waar we met een gerust hart bepaalde werkzaamheden onderbrengen.”

Jarenlange relatie met IBN
De samenwerking tussen Marel en IBN dateert van 2008. Ronny is sinds juli 2019 werkzaam bij Marel en begrijpt heel goed hoe die jarenlange relatie is ontstaan. “IBN staat open voor verbeteringen, ze zijn heel leergierig. Ze denken echt met ons mee en komen zelf met voorstellen als er een structurele verbetering nodig is. Sinds ik met hen samenwerk, zijn het alleen wat kleine puntjes geweest: we zijn echt heel tevreden over de huidige gang van zaken. Als we een opdracht aannemen, gaan we een verplichting aan. Levert IBN goed werk, dan helpt dat ons die belofte aan onze klanten waar te kunnen maken.”

Performance indicatoren
Om de prestaties van hun leveranciers te kunnen monitoren en eventuele verbeterpunten aan het licht te brengen, werken ze bij Marel met Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s). Leveranciers worden beoordeeld op verschillende aspecten, zoals kwaliteit en logistiek. Indien een leverancier op één of meerdere aspecten achterblijft, dan bespreken we dat en wordt gezamenlijk naar een oplossing gezocht.


‘Bij Marel toetsen we onze leveranciers middels performance indicatoren. IBN voldoet elk kwartaal aan deze KPI’s.’

Team Marel en team IBN: elk kwartaal een review
“Levertijd en kwaliteit, dat zijn de gangbare en belangrijke aandachtspunten. De rapportages worden met al onze leveranciers geëvalueerd. Vanuit Marel vorm ik als inkoper een team met mijn collega’s van kwaliteitscontrole en logistiek. Team IBN bestaat ook uit meerdere functionarissen die betrokken zijn bij de Marel-werkzaamheden. Elk kwartaal hebben we een review moment. Zo houden we op een constructieve manier een vinger aan de pols.”

Professionele, sociale organisatie
Bij Marel zijn ze al jaren heel tevreden over de diensten van IBN. “We hebben eigenlijk nooit iets aan te merken, IBN heeft een professionele houding en de werkzaamheden voldoen aan onze verwachtingen. Dat IBN een sociale onderneming is, is een pre: het sociale en lokale aspect is voor ons eveneens een belangrijke factor.”