De Wijde wereld

Header Jos van Zutphen.jpg
Citaat.png

Jos van Zutphen

Directeur van SpeelLeerCentrum De Wijde Wereld

Vanuit het motto ‘spelen en leren met plezier’ geeft SpeelLeerCentrum De Wijde Wereld vorm aan een dagarrangement, waarin kinderen onderwijs, opvang, sport en cultuur geïntegreerd aangeboden krijgen. Tijd en ruimte voor kinderen, dat is het uitgangspunt. IBN verzorgt voor De Wijde Wereld de dagelijkse warme lunch, de schoonmaak en er zijn drie conciërges gedetacheerd.

Jos van Zutphen: “Hiervoor was ik directeur van basisschool ’t Mulderke, ook gevestigd in Uden-Zuid. Daar werkten twee conciërges via IBN en de schoonmaak was bij hen ondergebracht. Ik heb IBN leren kennen als een betrouwbare club. Bovendien spreekt het idee me aan dat je mensen een kans biedt die ze elders nauwelijks krijgen, terwijl in de praktijk blijkt dat ze echt van waarde zijn voor onze organisatie.”

De juiste match en een gezonde ambitie

“Het idee voor dit nieuwe concept dateert van 2003. Vanaf het allerbegin heeft onze IBN-consulent meegedacht met De Wijde Wereld en mensen aangedragen van wie hij dacht dat ze hier zouden passen. Dat was altijd een schot in de roos; hij heeft gevoel voor de juiste match. Over het idee van de warme lunches hebben we in een vroeg stadium gesproken, en zo kwam het dat IBN heeft geïnvesteerd in deze service. Want toen we openden namen we nog maar 21 maaltijden af; dat was voor hen echt niet rendabel. We zijn met iets nieuws bezig, en IBN wil hierin meedenken. Dat noem ik lef tonen. Ondertussen hebben we 160 kinderen hier. Om elf uur worden de maaltijden binnengebracht, en via onze eigen keuken in buffetvorm aangeboden aan de kinderen, door IBN-medewerkers. IBN heeft de ambitie gezonde maaltijden te bereiden. Ze werken met eerlijke ingrediënten: groenten uit de eigen biologische kwekerij en veel streekproducten. Dat past bij ons, we kunnen elkaar goed gebruiken.”

Een netwerk rondom de medewerkers

Hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk wordt de kwaliteit op de werkvloer bepaald. “Natuurlijk doet er zich weleens iets voor, dat is met iedereen zo. Het gaat erom hoe daarop wordt geanticipeerd en hoe het wordt opgelost. Het werken met IBN-medewerkers heeft als voordeel dat ze worden omgeven door een netwerk van mensen die hen begeleiden en de zaken voor hen regelen. En zit iemand niet op de juiste plek, dan wordt er gezocht naar een werkomgeving die wel past.”

Vraag en aanbod passend maken

Daar ziet Jos een mooie parallel met het onderwijs. “Leerlingen zijn te vergelijken met IBN-medewerkers. Als een leerling niet mee kan en daar vervelend van wordt, zeg je ook niet, die doen we er maar uit. Een kind dat ongewenst gedrag vertoont, heeft een hulpvraag en daar moet een antwoord op komen. Zo gaat het ook bij IBN: medewerkers geven aan, ik kom hier niet tot mijn recht, maar help mij met een werkplek waar ik wel tot mijn recht kan komen. IBN gaat een stapje verder in het passend maken van vraag en aanbod.”